Toto nikdy nehovor svojmu developerovi!

Veci, z ktorých ide väčšine developerov puknúť hlava… 

1. To je dôležité, daj to vyššie!

Táto ilúzia vychádza z doby kamennej, kedy sme si na monitore o veľkosti malej chladničky dokázali pozerať niekedy „až“ 10 riadkov textu naraz. Nie každý mal vtedy myš, ak aj áno, ešte ju mohol mať aj bez scrollovacieho kolieska. A stláčanie šípky na klávesnici bolelo. To si nevedel? 90% ľudí za počítačom v podstate klávesnicu nepoužíva! A preto si myslia, že všetko dôležité, musí byť na stránke hneď viditeľné, musí to na človeka vyskočiť, inak človek asi z webu odíde, hejže… Lenže žijeme v roku dvetisíc dvadsať dačo. Dnes každý človek na facebooku toho prescrolluje toľko, čo moja babka za celý život neprescrollovala. A preto scrolling netreba zbytočne démonizovať, dnes sú bežné tzv one-page weby, čiže jedna stránka, na ktorej minútu scrolluješ a dozvieš sa všetko, čo potrebuješ. Akože fakt. Je úplne normálne, že máš úvodný obrázok na celú výšku monitora a nie, nemusí byť pod tým vidno „falát“ ďalšieho textu, aby užívateľ vedel, že celý tvoj web nezahŕňa len tento jeden úvodný obrázok. Nie je blbý.

2. Na mojom monitore...

Na tvojom monitore asi raz dakoho obetujem temným mocnostiam. Asi tak. Moderné monitory (LCD, LED, prípadne aj plazma) sú tvorené malými bodkami, ktoré dokážu nadobúdať rozličné farby. Tak sa tvorí obraz, ktorý vidíš. Tie bodky sú strašne malé, voláme ich pixely a rozmery majú v stotinách milimetra. 

Štandardom je dnes ešte stále Full HD (čiže ak máš taký monitor, akoby si si rozdelil obrazovku (na šírku) na 1920 stlpčekov. Potom si ho rozdeľ ešte na výšku na 1080 riadkov. Z toho vyplýva, že na full HD monitore sa nachádza presne 2 073 600 bodov, z ktorých každý jeden môže mať inú farbu. 

Ak ale nemáš Full HD monitor, ale nejaký starý šmejd, čo ešte videl Stalina, tak ten nebude mať 1920 pixelov na šírku, ale bude ich mať napr. len 1366. A na výšku 768. V takom prípade budeš tých pixelov mať o polovicu menej. A je jasné, že to nebudeš vidieť tak, ako 99% populácie. Práve s tým potom rátame pri tzv. responsive designe. 

3. Slideshow mi zle orezáva fotky

Prosím, ráč konečne pochopiť, že slideshow nie je na to, aby si v ňom ukazoval fotky. Najmä ak ho kvôli bodu č. 1 chceš mať vo veľkosti len 400px. Slideshow vo väčšine prípadov nadobúda celú šírku monitora – bavíme sa teraz o vstupných slideroch na úvodnej stránke. To je proste nepísaný štandard, hoci výnimky sú prípustné. Ale musí to zapadať do dizajnu. 

Nemôžeš od nikoho chcieť, aby ti fotku o prirodzených rozmeroch 1920×1080 px vtrepal do 1920×400 px priestoru tak, aby nebolo z fotky odrezané. To je proste nemožné. To je akoby si chcel od murára, aby ti kachličku 60×60 cm vtrepal do priestoru 60×30 cm, pričom by si od neho žiadal, aby z nej láskavo nerezal. Asi si ťukáš po čele, ale presne toto odo mňa chceš. A preto si ťukám po čele ja. 🙂 

Takže poďme k veci. Aká je teda filozofia slideshowu? 

V slideri (slideshow a slider je viac-menej to isté) je na počudovanie podstatný text a akcia (napr. tlačidlo), ktorá užívateľa presmeruje tam, kde ho chceš mať. Obrázok je v slideri len grafický doplnok!!! Nič viac. Preto by slider mal obsahovať ilustračné obrázky, pri ktorých je šuma fuk, či sa z neho oreže 400 pixelov zhora, zdola, alebo skadiaľ. Chápeš. 

Pozri napr. tu: https://slovakiasupervision.sk. Pri tomto slideri je v podstate jedno, ako bude orezaný, lebo obrázky sú ilustračné. A nikomu nebude žily trhať, keď bude na obrázku menej asfaltu, alebo bude odrezané z prilby, či zo žeriavu. Podstatné je rýchle info o firme – čo sú zač, čím sa zaoberajú. A hlavne tlačidlo. To nasmeruje užívateľa tam, kde chceme (Na podstránku o nás).  

4. Za dva riadky kódu chceš stovku?

Prakticky áno. Teoreticky nie. 

Pripomína mi to jedno podobenstvo o chlapíkovi, čo prišiel opraviť loď. Zobral kladivo, dvakrát buchol na správne miesto a motor sa naštartoval. Vypýtal si 500€. Vraveli mu, že či mu hrabe, že za dva údery kladivom chce 500€. A on im povedal: „Nie, za údery kladivom chcem euro. Ale 499€ chcem za to, že viem kde treba buchnúť“. 

Och ako veľmi to pripomína developerské prostredie… Tu vôbec nejde o dva riadky. Za tie chcem tiež euro. Ale 99€ chcem za to, že viem čo do tých riadkov treba napísať. Sú za tým roky driny, nervov za monitorom, nadávania a hrešenia, milión zlých pokusov. Naozaj nevidím dôvod, prečo by si ty mal byť ten, kto rozhodne o tom, koľko mi za tamto a hento má stačiť. 

Pozrite aj

Chcem webstránku. Abo čo. Abo jak.

Problémom mnohých klientov je to, že nevedia, čo chcú. Preto v tomto článku opíšem, čo všetko je potrebné riešiť ešte pred začiatkom spolupráce. Čím viac

50 odtieňov odžubu

Dobre bráško. Už ma to nebaví. Aby si vedel, ako sa vyhnúť podvodom, musíš najprv vedieť, ako sa veci majú a ako fungujú. Potom nenaletíš…

E-mail v mobile

Ako tie mailové servery vlastne fungujú a ako dostať e-maily do telefónu?