Nikdy neodfláknite podklady!

Každá webová stránka bude len taká dobrá, aké dobré podklady k nej dodáte. Bez kvalitných dát môže byť stránka vizuálne na najvyššej úrovni, avšak výsledný efekt nebude stáť za nič.

Môžete mať doma Lamborghini Gallardo, Maserati, alebo Ferarri. Čo z toho, keď nemáte vodičák? Automobil Vám pochopiteľne neprinesie očakávaný úžitok.

Aby Vaša webová stránka splnila Vaše očakávania, teda aby bola zaujímavá, navštevovaná a, v neposlednom rade, aby prinášala zisky, je potrebné do nej dodať obsah. Obsah stále pripravujete Vy ako klient. Tvorca webovej stránky nemôže vedieť podrobnosti o každej firme, či o každom detaile Vášho biznisu. Čím kvalitnejšie podklady teda dodáte, tým kvalitnejší výsledok dostanete.

Štruktúra

Základným stavebným prvkom pri tvorbe webovej stránky je nepochybne štruktúra stránky. Tá určuje ako bude Vaša stránka členená na podstránky a iné sekcie. Na hotovej stránke sa v štruktúre návštevník pohybuje pomocou hlavného menu. To sa v 99% prípadov nachádza na stránke celkom hore, spolu s logom a ostatnými pomocnými ovládacími prvkami (napríklad vyhľadávacie pole, prihlásenie užívateľa, nákupný košík, prepínač jazykov a pod.). Celú túto sekciu voláme „hlavička (header)“. Tvorba dobrej štruktúry je veľmi dôležitá, od nej sa totiž odvíja všetko ostatné.

Pre väčšinu prezentačných webov vyzerá obvyklá štruktúra asi takto

  • Úvodná stránka (tzv. homepage)
  • O mne / O nás (podľa toho, či ste jednotlivec, alebo firma)
  • Služby
    • Detail služby č.1
    • Detail služby č.2
    • Detail služby č.3
  • Portfólio/referencie
  • Blog (Ak je záujem)
  • Galéria (Ak je záujem)
  • Kontakt

Samozrejme, štruktúra nie je žiadna konštanta, dá sa meniť a prispôsobiť presne Vašim potrebám.

Základný obsah

Ako základný obsah je treba dodať:

  • Texty pre jednotlivé podstránky. Ideálne bez gramatických a štylistických chýb.
  • Obrázky v rozumnej kvalite. To znamená ostré fotografie, na ktorých je dostatočne viditeľný kľúčový obsah. Ideálna veľkosť fotografií je 1920px na šírku a 1080px na výšku (full HD). Veľkosť fotografie by mala byť do 300kB. Maličké fotografie, či obrázky (napríklad 600x366px) nie sú vhodné, pretože sa na stránke naťahujú a rozmazávajú. Alebo nezaberajú celý určený priestor, čo v konečnom dôsledku pôsobí amatérsky. Obrovské fotografie, pochádzajúce zo zrkadlových fotoaparátov nie sú vhodné pre ich veľkosť. Zmenšiť veľké obrázky nie je problém, avšak zväčšiť malé obrázky je nemožné.
  • Kontaktné údaje, čiže Meno, alebo názov firmy, adresa, telefónne číslo pre kontakt s klientmi, e-mailová adresa.
  • Fakturačné údaje, čiže IČO, DIČ, umiestnenie v obchodnom registri, bankové spojenie.
  • Odkazy na Vaše sociálne siete.
  • GDPR dokument – ide o právnu vec, takže ho musíte dodať ako hotový dokument, ja nie som právnik a nie som oprávnený ani schopný, vymýšľať akým spôsobom Vaša spoločnosť spracováva osobné údaje. Toto je veľmi dôležitá vec, keďže za porušenie GDPR sa platia nemalé pokuty.
  • Ak na Vašej stránke bude Blog, tak aspoň tri blogové články s ilustračnými obrázkami.
  • Ďalšie podklady podľa potrieb webovej stránky, napríklad:
    • Ak na Vašej stránke budú kurzy, tak ich názvy, termíny a miesta konania, cena kurzu, …
    • Ak na Vašej stránke budú rozličné dokumenty (certifikáty Vašej firmy, rozličné návody na použitie Vašich produktov,…) tak samotné súbory, ideálne vo formáte .pdf
  • Popis špecifickej funkcionality: Ak máte špeciálne požiadavky, je treba ich čo najdetailnejšie opísať. Prípadne uviesť príklad webovej stránky, kde funguje niečo také, ako požadujete.

E-shopy

V prípade E-shopu je problematika o niečo zložitejšia, o štruktúre totiž podstatne rozhoduje Váš sortiment. Prostredníctvom e-shopu sa dá predávať prakticky všetko, nie len fyzické produkty, ale tiež digitálne, napríklad elektronické knihy (e-book, zájazdy, vstúpenky,…).

V zásade rozlišujeme jednu podstatnú možnosť – tovar sa vkladá to e-shopu ručne, alebo automatizovane. Manuálne vkladanie tovaru do e-shopu je vhodné pre menšie množstvá produktov. Produkt po produkte je potrebné vkladať do e-shopu, čo je pri obrovskom množstve produktov nemožné. Ibaže by ste si zamestnali armádu brigádnikov a každý by nahral napr. 20 produktov.

Ak sa tovar vkladá ručne, je treba dodať:

  • Hierarchické usporiadanie kategórií produktov, čiže strom kategórií (Napríklad: kategória Auto -> Ford, Audi, Škoda, Opel | Opel -> corsa, astra, vectra,…)
  • Vlastnosti, ktoré sa pri produktoch budú zadávať (na ich základe sa následne produkty dajú filtrovať), napríklad farba, veľkosť, rozmery, hmotnosť,…
  • Zoznam jednotlivých produktov s následnými údajmi
    • Názov produktu
    • Cena produktu
    • Zaradenie produktu do stromu kategórií
    • Priradené značky – tagy (ak sú súčasťou)
    • Krátky popis produktu
    • Dlhý popis produktu
    • Ilustračná fotografia produktu
    • Galéria fotografií k produktu
    • Stav na sklade (počet ks, ktoré sú skladom)
    • Vlastnosti produktu
  • Možnosti dopravy
  • Možnosti platby – tu sú podstatné najmä platobné brány. Od základu je možnosť platby na dobierku, priamym prevodom na účet a Pay-palom. Z platobných brán odporúčam rozhodne Stripe. Po nakonfigurovaní platobnej brány môžu zákazníci platiť ihneď po uskutočnení objednávky prostredníctvom platobnej karty.
  • Popis špecifickej funkcionality: napríklad zľavové kupóny, opustený košík, vernostný program, newsletter a iné vychytávky, čo sa dnes často používajú pri e-shopoch.

V prípade automatizovaného vkladania produktov do stránky (tzv. import) je potrebné disponovať dátovým feedom, čiže súborom (väčšinou vo formáte .sql, .xml, .csv, alebo .json), v ktorom sa nachádzajú údaje o každom produkte. Tento feed Vám väčšinou poskytne dodávateľ tovaru. Je tu však veľké riziko a to také, že feed bude nekvalitný. Teda chabé popisy, jednotvárne fotografie, galérie k produktom som videl možno v jednom z 50 feedov. Vlastnosti produtkov, ak teda vôbec nejaké sú, sa vo feede nachádzajú tak, že nie je možné ich použiť na filtrovanie. Preto výsledný import produktov tu bude závisieť od kvality dodaného feedu. Automatizované vkladanie produktov je teda vhodnejšie pre väčšie množstvá produktov, pokojne aj niekoľko tisíc. Konečný počet importovaných produktov limituje len povolená veľkosť databázy a priestor na hostingu pre uloženie obrázkov.

Čo ak nemám čas/chuť/talent?

Nie každý má talent na písanie gramaticky a štylisticky bezchybných textov. Nie každý tomu môže venovať potrebný čas a tak dodať 100%-né podklady. Ako programátor som si toho vedomý. A ako miestny majster slova Vám v rámci svojich služieb garantujem, že Vami dodané podklady prezriem, poopravujem gramatické a štylistické chyby, a to všetko v rámci ceny webovej stránky, na ktorej sa dohodneme. Ja sa totiž pod nekvalitne spracované webstránky, s množstvom gramatických chýb, podpísať nechcem. A Vy? 🙂

 

Pozrite aj

Migrácia do Host creators

Hovorím to so slzou na krajíčku… ale poslednú dobu (čiže asi pol roka) šiel Websupport totálne dole vodou. Všetko, až na jedno – ceny. Tie

Chcem webstránku. Abo čo. Abo jak.

Problémom mnohých klientov je to, že nevedia, čo chcú. Preto v tomto článku opíšem, čo všetko je potrebné riešiť ešte pred začiatkom spolupráce. Čím viac

50 odtieňov odžubu

Dobre bráško. Už ma to nebaví. Aby si vedel, ako sa vyhnúť podvodom, musíš najprv vedieť, ako sa veci majú a ako fungujú. Potom nenaletíš…